zondag 24 februari 2013

Lekker glutenvrij brood 2

Mijn zoektocht naar lekker glutenvrij brood gaat verder. Het brood uit mijn vorige blog (van 6-1-2013) vonden wij heel lekker en smaakvol, maar de kinderen aten het toch niet zo goed. Ik zocht dan ook iets wat meer lijkt op "gewoon" tarwe. Ik schreef al dat ik op Twitter een recept ontvangen had voor brood uit de broodbakmachine. Dat hebben we uitgeprobeerd en het was heerlijk! 

Recept:

263 ml lauw water
5 Gr. Fiberhusk
1 el zonnebloemolie
1 eiwit (opkloppen met staafmixer)
225 Gr. Consenza bruibroodmix
4 Gr. Droge gist.

In deze volgorde in de broodbakmachine op een glutenvrij programma. Dit geeft een heerlijk luchtig lekker brood. De kinderen willen niks anders meer! 

Het recept hierboven is het recept zoals ik het ontvangen heb en geeft een heel goed resultaat. Zelf heb ik de zonnebloemolie vervangen door 10 Gr. Vloeibare boter + een kleine eetlepel olijfolie. Dat vind ik lekkerder. 

Het grote nadeel van dit brood is dat het niet in te vriezen is. Uit de vriezer is het droog en hard. Niet te eten! Gevolg is dat ik nu dus elke dag vers brood sta te maken. Prima, voor nu, maar dat blijf ik niet doen. Bovendien vind ik het resultaat uit de BBM erg wisselend. De ene keer rijst het brood beter dan de andere keer. Ik bak ook gewoon veel liever in de oven. Ik heb al verschillende versies van dit recept in de oven gemaakt, maar geen van allen zijn ze goed genoeg. 

Voorlopig dus blijven proberen en ondertussen dus elke dag vers brood bakken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten